×

جستجو

دسته بندی

تفاوت نزدیک بینی و دوربینی

تفاوت نزدیک بینی و دوربینی

Posts by : admin/ 1402/11/02

تفاوت بین نزدیک بینی و دوربینی چیست؟

هنگامی که چشم ها نمی توانند نور را روی شبکیه متمرکز کنند، بر توانایی دید واضح تأثیر می گذارد. این دو نوع عیوب انکساری معمولا ارثی هستند و به دلیل شکل نامناسب کره چشم و عدسی ایجاد می شوند. بسیاری از علائم نزدیک بینی و دوربینی مشابه هستند و با عینک های تجویز شده از طرف چشم پزشکان و اپتومتریستان قابل درمان هستند.

نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی نتیجه دراز شدن کره چشم است. انکسار نور از یک جسم دور در مقابل شبکیه می افتد و در نتیجه یک تصویر تار ایجاد می شود. افراد مبتلا به نزدیک بینی می توانند چیزهای نزدیک را ببینند یا از نزدیک مطالعه کنند، اما در دیدن از راه دور، رانندگی، یا ورزش کردن مشکل دارند. کودکانی که والدین آنها نزدیک‌بین هستند، احتمالاً دچار نزدیک‌بینی می‌شوند. نزدیک بینی در کودکان اگر زمان کافی را در خارج از منزل سپری نکنند یا اغلب از چشمان خود برای دید نزدیک یا خیره شدن به صفحه نمایش استفاده کنند، به مرور زمان بدتر می شود. اگر از سلامت چشم به درستی مراقبت نشود، نزدیک بینی می تواند تا سنینی خاص به طور مداوم بدتر شود.

دوربینی چیست؟

دوربینی به دلیل کوتاه شدن طول کره چشم و یا  ضعیف شدن عضلات مژگانی و.. است. تصویری از یک جسم در پشت شبکیه متمرکز می شود، بنابراین از فوکوس خارج می شود. افراد مبتلا به دوربینی در خواندن یا انجام کارهای نزدیک مشکل دارند و دچار خستگی چشم، سردرد یا تنبلی چشم می شوند.

علائم نزدیک بینی و دوربینی

بسیاری از علائم نزدیک بینی و دوربینی مشابه هستند.

علائم نزدیک بینی عبارتند از :

تاری دید هنگام نگاه کردن به دوردست

پلک زدن

خستگی چشم

سردرد

مشکل در رانندگی

علائم دوربینی عبارتند از:

تاری دید هنگام نگاه کردن به اشیاء نزدیک

پلک زدن

خستگی چشم

سردرد

مشکل در خواندن

اختلال انطباق

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد

اگر مشکل بینایی یا علائم بالا دارید، باید برای معاینه چشم برای درمان مناسب به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان غیر تهاجمی نزدیک بینی و دوربینی

1.عینک طبی

2.لنزهای تماسی

استفاده از عینک طبی یا لنزهای تماسی می تواند به اصلاح عیب انکساری کمک کند. پرتو نور به طور دقیق روی شبکیه چشم هدایت می شود تا بتوانید تصویری واضح ببینید. نزدیک بینی با عدسی با قدرت انکسار منفی قابل اصلاح است. برای دوربینی، یک عدسی با قدرت انکسار مثبت نور را خم می کند تا روی شبکیه بیفتد.

البته باید در نظر داشت که لنزهای تماسی می توانند در صورت استفاده نامناسب باعث عفونت یا سایر مشکلات چشمی مانند زخم قرنیه یا خشکی چشم شوند.


اولین شخصی باشید که نظر خود را اعلام میکنید

ثبت نظر

ثبت نظر نا موفق, لطفاً دوباره تلاش نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت، به نمایش در خواهد آمد.